top of page

כיתה ח'

 

בבתי ספר ולדורף ברחבי העולם מקובל לסיים את בית הספר היסודי בכיתה ח'. התהליך החינוכי שעובר הילד בתקופת בית הספר היסודי נמשך מכיתה א' ועד לכיתה ח'. מכיוון שכך, כיתה ח' מביאה עמה רוח של סיכום ומסיימת תהליך של שמונה שנים. רוח זו באה יפה לידי ביטוי בתכנית הלימודים של הכיתה.

 

השנה נפתחת בתקופת היסטוריה, העוסקת בשלוש מהפכות ששינו את העולם: המהפכה הצרפתית, המהפכה האמריקאית והמהפכה התעשייתית. תקופת אנטומיה מלמדת את הילדים על גופם מתוך הסתכלות מדעית ואישית כאחד. תקופות פיזיקה מציגות את העולם שסביבנו כמושא התבוננות ומחקר, מפתחות את היכולת להתבונן בצורה נקייה. תקופת כתיבה יצירתית, מאפשרת לתלמידים לא רק להתנסות בסגנונות כתיבה שונים, אלא גם בהלכי נפש שונים. תקופת כימיה מחזירה אותם שוב לעולם החומר ולגילוי תכונות העולם באמצעותה. בתקופת ההיסטוריה השנייה, העוסקת בעת המודרנית, התלמידים מקבלים תמונה שלמה של תהליכי ההיסטוריה המרכזיים עד לזמננו. 

 

מלבד התקופות, מתנסים הילדים לרוב בשני פרויקטים גדולים המסכמים את שנות הלימוד בבית הספר היסודי. הפרויקט האחד אישי והשני קבוצתי: כל תלמיד צריך להגיש פרויקט ביוגרפיה עיוני ואמנותי על אישיות שבחר, וכן להשתתף בהצגה גדולה, רצינית ומשמעותית שמעלה הכיתה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כל התקופות הן בעלות צביון של התבוננות לאחור ושל סיכום היכולות והידע שנרכשו לאורך השנים. מבחינה רגשית, בנקודה זו בחייהם, הנערים והנערות יכולים להביט לאחור בגעגוע מסוים אל ילדותם. כעת הם יכולים להרשות לעצמם להיות מעט יותר ילדותיים, אך עתה לא מתוך רצון לחזור אחורה, אלא מתוך ההכרה והביטחון שהם נמצאים כבר במקום בוגר, אחראי ועצמאי.

 

כל גיל דורש התמודדות אחרת עם הילדים. בגילאים המוקדמים הגישה רכה ועוטפת יותר והלימוד חווייתי וגופני יותר. בגיל ההתבגרות הנער והנערה יכולים וצריכים לחוות את העולם ואת הלימודים בצורה ישירה יותר. הלימוד פונה יותר אל השכל ואל היכולות האינטלקטואליות של התלמידים ואינו נשאר רק ברמת החוויה.

 

תפקיד המחנך משתנה אף הוא: ממחנך שמתפקד כמעין שמש הקורנת במרכז הכיתה, הוא הופך לירח אשר מלווה את המתבגרים בדרכם ומעניק להם מקום ההולך ומתרחב ואחריות ההולכת וגדלה, על עצמם ועל בחירותיהם. לכן בשלב זה התלמידים פוגשים מורים רבים יותר ומקצועות שונים. זאת, גם כדי שיפגשו את המקצוע דרך עיניו של איש המקצוע המלמד אותו, המומחה בתחומו; וגם כדי שיפגשו יותר ויותר מבוגרים שיוכלו לשמש להם מודל לחיקוי.

 

מכל האמור ניתן להבין שהתעודה בכיתה ח' שונה לגמרי מהתעודות שבכיתות הקודמות. השיקוף של העבודה ושל יכולות התלמידים הופך ישיר ואובייקטיבי הרבה יותר. 

 

הורים מספרים

 

"בכיתה ח׳ הפאזל מתחבר, ממש רואים זאת. אבני הבניין שנבנה שנה אחר שנה בחיי ילדינו בבית הספר, באות לידי ביטוי כאן, בכתה ח׳. הטיולים בכפר, הסיפורים והאגדות, העשייה בבנייה, בציור ובשירה, ההתמודדות עם קשיי הגדילה והסערות החברתיות בתשומת לב וקירבה, כל אלו מתחברים לחוויית כיתה ח׳.

כהורים, אי אפשר שלא לראות זאת! ואם במהלך השנים לא תמיד היה ברור שהתיאוריה הזו (אנתרופוסופיה) עובדת... כיתה ח׳ מבטאת זאת בכל יום ובכל נושא שנלמד. הילדים מגיעים כמתבגרים בני 14 בהתלהבות מחודשת למפגש החברתי הכיתתי ובסקרנות בוגרת יותר ללימודים. יכולת החשיבה והלימוד שהבשילו, מפגישה אותם עם תקופת הפיזיקה - הבנת העולם, הביוגרפיה - הבנת האדם, הכתיבה היצירתית - הבנת העצמי, המהפכות ההיסטוריות - הבנת החברה... כל נושא הופך למפגש מסעיר מבחינתם ובא לידי ביטוי בשיחות בבית ועם חברים. הביטחון העצמי שנבנה עם השנים בא לידי ביטוי בצימאון לקשר בוגר של דיאלוג עם המורים והסתכלות בוחנת שלהם מתוך הזדהות. גם הקשר עם חברי הכיתה מתהדק מתוך מקום של ביטחון ושייכות לצוות. ״אנחנו כמו משפחה״ הוא ביטוי שלהם. המפגשים החברתיים בבתים ובהפסקות הם חגיגה.

גולת הכותרת של יכולת העשייה והביטוי העצמי והכיתתי היא תקופת ההצגה. המעורבות הרגשית של כל אחד ואחד מהם בעבודת הצוות המאומצת הנדרשת כדי להרים מופע תוך חודש, היא מדהימה! האחריות, העצמאות והביטחון שהם חשים בכל התהליך הלא פשוט של בניית תפקידם האישי והקבוצתי, מרשימה. ההנאה שהפיקו מהתהליך המפרך הזה, גם היא אינה מובנת מאליה.

סיום כיתה ח׳ הוא בתחושה של העצמה ומימוש."​​

bottom of page