עוד על חינוך ולדורף
מבוא
בית חינוך אורים הוא קהילה אשר פועלת על פי תפיסת עולם המבוססת על עקרונות חינוך ולדורף. תכנית הלימודים שלנו, המתבססת על תפיסותיו של רודולף שטיינר, מותאמת לאורך שנות הלימוד להתפתחותם של הילדים, מעוררת תלמידים לחוויה של רכישת ידע, מחזקת את תחושת האחריות המוסרית ומעניקה להם כוחות לפעול בעולם באומץ ובנחישות.
מטרת חינוך ולדורף היא לטפח את הגרעין הייחודי שבכל אדם, להעניק לו את מיטב הכלים והכישורים האנושיים שיאפשרו לו לבוא לידי ביטוי בעולם ולממש את ייחודיותו בצורה הטובה ביותר. מטרת בית החינוך שלנו היא לשלוח לעולם אנשים צעירים בעלי תפיסת מחשבה רחבה, מלאי ביטחון ויראת כבוד, שיחיו חיים בעלי משמעות מתוך הכרת תודה. אנשים שיצליחו לעמוד באתגרים של העת הנוכחית.
בית חינוך אורים – "אני מאמין"
ילדים נמצאים בהתפתחות מתמדת. הם גמישים, יצירתיים, מלאי דמיון והשראה, פתוחים ומשתלבים בקלות רבה יותר עם הנעשה איתם ובסביבתם. המערכת החינוכית שלנו מביאה בחשבון את שלבי ההתפתחות שעובר כל ילד/ה בדרכו מלידה לבגרות. בכל גיל ובכל שלב נעשית התאמה של התהליכים החינוכיים. ליצור מרחב המאפשר התפתחות של כל ילד או ילדה לבני אדם חופשיים, עצמאיים, המסוגלים להעניק גיוון ומשמעות לחייהם מתוך עצמם. אנו מאמינים כי בכל ילד וילדה קיימים הפתיחות והרצון לממש כמה שיותר תחומים ואפשרויות, מתוך הפוטנציאל האנושי הטמון בהם. אחת ממטרותיו של בית החינוך היא לאפשר התנסות בתחומים רבים ומגוונים ככל האפשר. בתחומי האמנות השונים, המלאכות, ההתנסויות בטבע ובתחומי חשיבה, ביצירה ובמישורים אנושיים וחברתיים – יכולים כל ילד וילדה לבוא לידי ביטוי, לממש חלק מישותם ולהכיר את עצמם קצת יותר. בהתאם לכך, אנו רואים בעיסוק באמנות, ביציאה לטבע, בעבודת אדמה ומפגש עם החברה הישראלית חשיבות שאינה פחותה מלימוד עיוני מופשט. במסגרת הלימודים אנחנו מדגישים עבודה ומלאכה יצירתית, ומעניקים מקום משמעותי להיבטים של יחסי אנוש ולבניית קבוצה חברתית – זאת מתוך הכרה בחשיבותם העצומה של כישורים אלה דווקא בתקופתנו, המאופיינת בשינויים מהירים ובקושי להסתגל אליהם. תכנית הלימודים מותאמת לאתגרים החברתיים והתרבותיים שמעמידה התקופה, התכנית מותאמת למערכת החינוך הישראלית, לערכים הומניטריים ולתרבות היהודית והישראלית. אנו מאמינים כי באמצעות הכלים שאנו מעניקים לילדים, הם יוכלו להפוך לאנשים יצירתיים, גמישים ובעלי כישורים גבוהים של יחסי אנוש ועבודת צוות.
עקרונות בסיס בחינוך ולדורף
חינוך ולדורף רואה את הילד כישות מתפתחת ונבנית, ואת הילדות כפרק זמן משמעותי ובעל ערך בפני עצמו. הילדות נתפסת כתקופה של הבשלה, של צמיחה פנימית והדרגתית של כישורים, איכויות והבנות. בין השאר, מדובר באיזון בין תחומים עיוניים, אמנותיים וגופניים במערכת הלימוד. כל תלמיד עובר, עד סיום בית הספר, את כל תחומי הלימוד ומתחנך דרך תחומי עשייה ולימוד רבים ומגוונים, ללא בחירה וללא התמקצעות — "אנו שואפים ליצור אמנות חינוך מלאת חיים, שנובעת מתוך מדע הרוח ולא לטפח חינוך דוגמטי".
בבסיס החינוך, עומדת החלוקה של הילדות לשלוש תקופות של שבע שנים הקרויות "שביעונים". לכל שביעון מאפיינים משלו וחינוך ולדורף מתאים את תכנית הלימודים שלו למאפיינים של שלושת השביעונים הראשונים:
בתקופה הראשונה, עד גיל 7 (התחלפות השיניים), הילד/ה נמצא בתודעת "חלום", המתבטאת בדמיון עשיר ובחיבור אל העולם דרך החושים. הילד/ה מכוון כולו לפעילות.
לפיכך, סביבה חינוכית המתאימה לילדים עד גיל 7, תדגיש את פיתוחן של מיומנויות אלו באמצעות פעילות, משחק ותנועה, ובה בעת תמעיט בפיתוחן של מיומנויות החשיבה.
בתקופה השנייה, גילאי 7–14, מתפתחים הנטיות וההרגלים שילוו את הילד/ה בהמשך חייו. כמו כן מתפתחים בילד/ה המצפון, קווי האופי העיקריים והמזג. בהתאם לכך, מכוונים הלימודים בבתי ספר ולדורף בשביעון השני לפיתוח עולמם הפנימי של הילדים ולחיזוק יכולותיהם החברתיות. זאת בעיקר באמצעים חווייתיים, מתוך התפיסה שחוויה היא הדרך הטובה ביותר לקלוט ולזכור חומר לימודי.
בתקופה השלישית, גילאי 14–21, שלב ההתבגרות המינית, החשיבה של האדם מגיעה לבשלות ועצמאות. הדגש בלימודים הוא על חשיבה מופשטת, עבודת כפיים מקצועית בתחומי מלאכה שונים ומעורבות אקטיבית בעולם ובעבודה יצרנית. הלימוד בתיכון האנתרופוסופי הוא רב תחומי, מקיף ואינטגרטיבי ככל שניתן. זה השלב שבו התלמידים מקבלים אחריות גדולה יותר על תהליכי הלימוד עצמם ואף על נושאי הלימוד.
אלו שנים של הולדת וגילוי ה"אני" אצל כל נער ונערה, גילוי עצמי זה מתרחש בצורה הטובה ביותר דרך; יצירת מגוון חוויות ואתגרים חברתיים לאורך שנות התיכון. יצירת מרחבים של עבודה פיזית בסביבה יצרנית. הובלת תהליכים של מימוש רעיונות למעשים ופעילויות בעולם האמיתי. קידום חשיבה אנליטית ושימוש נבון בטכנולוגיה.
ניהול בית הספר
האידיאל של חינוך ולדורף הוא לנהל ולארגן את בית - הספר בצורה קבוצתית ולא היררכית. ההחלטות הניהוליות מתקבלות בשיחה משותפת בקבוצת המורים. צורה זו מאפשרת לקיחת יוזמה ואחריות על ידי כל אחד מצוות המורים. נוסף על כך, גם הורי הילדים מעורבים בנושאים שונים הקשורים להתפתחות בית החינוך וצמיחתו. זאת מתוקף היותם חברי עמותה ובאמצעות נציגיהם באסיפה הכללית, וכן בהשתתפותם (בהתנדבות) במסגרות שונות שמקדמות את בית החינוך ואת הקהילה. בעידן המודרני הנוכחי, יש חשיבות רבה ליצירת מרחב קהילתי משמעותי ורחב ככל האפשר בבית החינוך. זאת לאור ההבנה שאת האיכויות העמוקות שחינוך אמיתי מבקש לבסס, אפשר ליצור רק באמצעות עבודה משותפת ומתוך עזרה הדדית בין כל הגורמים המעורבים בחיי הילד – הורים ומורים.
אמנות ומלאכות היד בחינוך ולדורף
האמנות, מלאכות היד, מובאות כחלק חשוב וחיוני במערכת הלימוד, תוך כדי התאמה לכישורים ולתודעה המתפתחת של הילד/ה בגילאים השונים. העבודה במלאכות היד – כל אחת מכיוון מעט שונה – מביאה את האדם למישור לא מודע של הווייתו. בתוך מישור זה עובד האדם עם כוחות שונים לגמרי ואף מנוגדים לכוחות התודעה והחשיבה. הכוח, פעילות השרירים, היכולת להוציא דבר-מה אל הפועל, כוחות העיצוב, כל אלה באים כאן לידי ביטוי. זהו מישור התחנכותי לא פחות חשוב, ולעתים אף חשוב הרבה יותר מהמישור החשיבתי. גם הקשר לעולם סביב הילד/ה משתנה. בתהליכי מלאכה נוטה הילד/ה לפרוץ את המסגרות; הוא זורם אל העולם, מתחבר עמו, יוצר עמו קשר ישיר של סימפטיה. זרימה זו וקשר זה עם החומר והעולם משפיעה גם על הקשרים החברתיים. העבודה מעודדת יחסים חברתיים חמים וקשר אנושי. השאלה של חינוך ולדורף, היא כיצד ניתן להביא את מלאכות היד לא כהיבט "נוסטלגי" ולא כהכשרה מקצועית, אלא ככוח מעצב אישיות. כמישור של עשייה ומלאכה שמהווה בסיס לחיי נפש וחשיבה בריאים והרמוניים, כעוד אמצעי ליצירת חינוך אנושי הפונה לאדם השלם.
הרקע ההיסטורי של חינוך ולדורף
"אל לנו לשאול: מה דרוש לאדם כידיעה וכיכולת עבור הסדר החברתי הקיים, אלא: מה קיים באדם כנטייה ומה ניתן לפתח מתוכו? אז ניתן יהיה להזרים לסדר החברתי תמיד כוחות חדשים, שיבואו מתוך הדור הצעיר. כך יחיה תמיד בתוך סדר זה, מה שבני-אדם שלמים בנפשם הפועלים בו יעשו ממנו." (רודולף שטיינר)
חינוך ולדורף נובע מתוך גישה והשקפת עולם רוחנית הקרויה אנתרופוסופיה. זו נוסדה בתחילתה של המאה העשרים על-ידי רודולף שטיינר (1861–1925) שביקש ליצור תפיסה רוחנית מודרנית, הפונה לחשיבה עצמאית ולרגש אינדיבידואלי, ובכך לנסות ולאזן את השקפת העולם המדעית-חומרנית ששלטה בימיו.
מ-1906 ביסס ומיקד שטיינר רעיונות אלה בהרצאות שונות מאספקטים שונים של מדע-הרוח ופרסמם לבסוף ב-1907 בספר חינוך הילד לאור מדע-הרוח.
בית-ספר "ולדורף החופשי" נפתח ב-7 בספטמבר 1919 כבית-ספר כולל, יסודי ועל-יסודי, והיה מראשיתו פתוח לכול.
משנת 1945 ואילך קיבלה הבנייה מחדש של תנועת ולדורף - בתאוצה הולכת וגוברת - היקף עולמי, וזו התרחבה מאוד בשנות התשעים ובראשית המאה הנוכחית.
כיום, 2019 ,קיימים מעל לאלף בתי ספר ולדורף, אלפי גני ילדים, מאות הכשרות למורים וגננים ועשרות אלפי בוגרים של מוסדות חינוכיים ברוח חינוך ולדורף ברחבי העולם כולו.
בארץ החל חינוך זה את דרכו בשלהי שנות השמונים של המאה העשרים עם גני ילדים בירושלים ובהרדוף. בית הספר הראשון הוקם בשנת 1989 בהרדוף ואחריו הוקמו בתי ספר נוספים בירושלים ובטבעון. כיום קיימים כ-150 גני ילדים, יותר מ-25 בתי ספר, 11 תיכונים, ושש הכשרות מורים ברוח חינוך ולדורף בארץ.
ההיסטוריה של בית חינוך אורים
בית הספר אורים הוקם בשנת 1996 על ידי קבוצת הורים שילדיהם התחנכו בגן ולדורף ברמת השרון ומאנשי חינוך הקשורים לגנים אלו. בראשיתו כלל בית הספר כיתה אחת שמנתה 12 תלמידים ופעלה במבנה של מועצת רמת השרון.
בשנת 2004 הוקם גן אורים הראשון, בשנת 2006 הוקמה חטיבת ביניים ומשנת 2008 בית חינוך אורים כולל גנים וכיתות א-ט.
בשנת 2022 הוקם תיכון אורים.
אדם - סביבה - חברה
נבקש לחנך תלמידים ותלמידות ברוח אהבת האדם והאנושיות במובנה הרחב והעמוק. נחנך מתוך הכרה בייחודיותה של ישות האדם כחלק מהתפתחותה ההיסטורית של האנושות, ונוכח תפקידו הייחודי של האדם בעולם והאחריות הכרוכה בהיותנו ישויות חופשיות. נשים במרכז הפדגוגיה שלנו את הדגש על מערכות היחסים. מערכות היחסים של תלמידנו עם הסובבים אותם בבית הספר, בכיתה, ועם עצמם. נשאף לפתח תחושת חמלה ואחריות כלפי כל החי והצומח על פני כדור הארץ ּולהעניק מעצמנו כפי יכולתנו. למידה על העקרונות המדעיים לפיהם עובד העולם, מפגש עם הטבע, החי ועבודת האדמה יהוו כלי מרכזי למען יישום שאיפה זו. נשאף לפתח תודעה פוליטית ערה וספוגה באידיאלים, ובה בעת כזו המסוגלת להכיל מורכבות וספק מתוך חשיבה בריאה ועצמאית. במשך שנות התיכון נקיים מפגשים משמעותיים עם החברה הישראלית הן בסיורים, מפגשי אירוח והתנדבות.
החיים החברתיים הבריאים יימצאו
רק כאשר בראי נפשו של האדם היחיד
תשתקף הקהילה כולה
וכאשר בקהילה
תחיה עוצמת נפשו של היחיד.
רודולף שטיינר